tisdag 30 augusti 2016

Gästblogg: Sextonde Islandsresan - dygn 1

Hej alla läsare av Islandsbloggen

Då har vi sovit vår första natt på denna vår 16:de resa och sitter just nu och inmundigar frukost på ett Farm house i Vogur . Stället är nytt och fräscht men saknar dessvärre serviceinriktad personal, den ena sitter i matsalen och tittar på film via sin mobil mins den andra gömmer sig bakom bardisken. Nu är vi dock bara fyra gäster i frukostmatsalen vi min fru och jag och så ett Tyskt äldre par. Detta borde i mina ögon göra att överskådligheten över den glesa frukostbuffén är enkel och snabbt utförd. Som gäst ska man inte behöva be om allt man behöver, juicen två sorter är slut, brödet likaså ingen bryr sig. Nä detta stället kan EJ rekommenderas att bo på trotts magnifika vyer över berg och åkrar... Så synd för detta stället har potential att bli riktigt bra. En sak till dock informationen om stället när vi checkade in var lika med noll.... Så bättring eller bojkott av detta boende i framtiden.

Nu åter till vår härliga gårdag.

Vi startade dagen kl03:45 efter en god men kort natts sömn på Radisson BLU Arlanda **** som alltid levererar tyvärr har de övergått till ett gemensamt täcke i Dubbelsängen ( men inga problem bara att säga till så får man ett till) så det debaklet löstes smidigt. Inte mycket att klaga på där inte
Natten blev som sagt kort men avslutades med en dignande frukostbuffé på hotellet innan vi tog den gula gratisbussen till terminal 5. På Arlanda (ARN) var det som vanligt kaotiskt vid bagageincheckningen och säkerhetskontrollen men när de detaljerna var avklarade och vi runt 07:30 fick Borda planet släppte stressen och vi kunde njuta av Iceland Air:s serviceinriktade personal som jag alltid upplevt trevlig och duktig. Men säg den glädje som varar utan mankemang, när balletten med mat och dryck kom och erbjöd något att förtära,hann jag inte mer än få min mugg med Pepsi och den andra med väldigt varmt kaffe innan turbulensen började, med en mugg i var hand inleddes en tur som påminde om den gamla bergochdalbanan på Tivoli i Köpenhamn ( var dock glad att det inte gick som i de nyare banorna med velodromer utan bara upp och ner) Turligt nog klarade alla passagerare sig utan mankemang.

I år åkte jag lättklädd i avzippade Fjälrävenbyxor och T-skirt för första gången (Till Island) packade för säkerhets skull byxbenen och en tröja i handbagaget om nöden skulle bli för stor, men vid landning på Keflavik KEF sken solen även om graderna var blygsamma +12*c.

Bild från hyrbilsparkeringen utanför terminalen på Keflavik

Våran vägriddare denna resan får hoppas den håller...

För första gången gick jag i shorts hela våran första dag ( dock tillbringad i bil under stor del) på Island utan att frysa, växthusgaserna har tydligen gjort sitt även på denna ö:n

Vi handlade lite skyr och minimorötter bröd juice mm på Kronan i Keflavik för att sedan styra kosan genom Reykjavik och vidare väst/ nordväst, efter ca 14 mil stannade vi vid Laxá i Kjos och fikade i solen Bröd med ost juice har nog aldrig smakat så gott som då.

Vi beslöt oss sedan att åka till Borgarnes för ett par timmars bad i det kommunala badhuset vilket alltid ger en hög poäng på to do listan klockan tillika termometern i utomhusbadet visade på 16*C och solen gassade ner på oss där vi satt i de heta pottorna.

Efter lite kompletteringshandling på Bonus i Borgarnes fortsatte vår färd på ca 14 mil till vår första övernattning på denna resan Vogur (som jag inledde denna skildring med) vid 19:30 tiden åt vi en underbar middag på hotellet, jag åt Lammfilé och Ulrika Torskfilé

Lammfilé

Torskfilé

om det är något de oomkullrunkligen kan på Island så är det att laga mat älskar verkligen detta landet särskilt när det gäller mat och varma bad

Nä nu börjar frukosten Lida mot sitt slut och nya äventyr väntar innan kvällen och vårt boende Gauksmyýri Lodge. Vi har verkligen vädret med oss så här långt på denna resan