lördag 3 september 2016

Gästblogg: Sensommarsemester dag 5 & morgon dag 6

Hej igen

Igår Torsdag 1/9 var en bra dag solen sken från klarblå himmel och humöret var på topp, vi tog bilen och for i väg mot Dettifoss (ett stort vattenfall). Dettifoss är enligt min fru en trevlig sevärdhet, om detta har vi skilda meningar. Målet i sig är det inget fel på och detta var andra gång vi var där, första gången öppnade sig praktiskt taget himlen och då bara inte uppifrån utan från alla håll, (inte riktigt det vattenfall vi tänkt oss...). Så denna gången skulle bli det perfekta tillfället för bilder av fallet.

Tyvärr är inte alla Isländska grusvägar i bästa skick och denna var inget undantag dess värre, det är nästan tre mil grusväg enkelresa och så ska man tillbaka samma väg, därav våra meningsskiljaktigheter om hur trevligt det är att besöka denna plats.

När vi kom fram kände jag mig lite mossig så jag stannade i bilen medan Ulrika (min Fru) skuttade iväg bland stenbumlingar som en bergsget som sett nåt intressant att utforska därav har jag tyvärr inga bilder på vattenfallet.

Vi lämnade Dettifoss och for tillbaka mot Akureyri dryga fem och en halv mil för att stanna på nordsidans svar på sydsidans blå lagun det vill säga Jardböðin.

Bild över del av Jardbörðin:s stora lagun cirka 10 mil från Akureyri

Vi tillbringade cirka en och enhalv timma där och njöt av värmen i vattnet och även i luften faktisk, enligt termometern var vi uppe på arton grader som mest i luften.

Väl tillbaka i Akureyri började jag känna mig segare i kroppen och täppt i näsan, förkylning på G.
Jaja bara att bita ihop för nu var det dags att få sig något till livs, Ulrika hittade en resturang som ligger lite mer neråt hamnen till , på Strandgata 49 närmare bestämt.

Bild på Restaurangens skylt

Ni som var observanta när ni tittade på bilden såg att Restaurangen heter Bryggjan.

Bryggjan har ung och trevlig personal som är väldigt serviceminded, tyvärr hade de lite mankemang med kocken denna afton (han var visst ny för kvällen) men inget som ej gick att ordna med lite Isländsk jävlaranamma,

Jag beställde 400g T-Bone steak mycket trevlig anrättning

Ulrika beställde lammstek
Till maten drack vi Husets röda då vår favorit Las Moras var slut

Idag vaknade jag med en redig hederlig Svensk mansförkylning (sådana otroligt tuffa och krävande förkylningar som bara Svenska män får) och då är det synd om oss män ...

Nu ska vi upp och packa för att lämna Akureyri för denna gången, men var så säkra vi kommer tillbaka hit, det är inte frågan om utan när.

Vi åker söder ut igen för en övernattning på Iceland Air Hotell i Hamar

Mikael Karlsson med Fru Ulrika Johansson

Läs tidigare gästbloggar här.