måndag 5 september 2016

Gästblogg: Sensommarsemester dag 7 och morgon dag 8

Hej igen
Nu börjar semestern på Island sjunga på sista versen kan man lugnt säga.... De enda saker som kan göra den längre är Vulkanutbrott (Hekla) eller inställt/försenat flyg, men det troliga är väll att allt klaffar och vi landar på ARN Arlanda 4/9 Runt tjugoett och trettio. Men vi har ju en natt på Radisson BLU Arlanda att se fram emot i alla fall.

Nu åter till det trevliga och vår näst sista dag på Island
Lördagen hade en solig inledning uppe på hotell Hamar strax utanför Borgarnes tyvärr vände vädret och blev mer som vädret är mest i Reykjaviksområdet Ömsom sol ömsom regn.
Efter en biltur på cirka timman kom vi fram till Reykjavik, vi började dagen där med ett besök på Köpcentret Kringlan där vi sedvanligt fikade på Roma

Kaffe med skink/ost croissant på Café Roma kringlans köpcenter i Reykjavik När vi lämnade Kringlan för att åka och bada i ett av kommunens alla badhus var vädret lite bättre. Väl framme vid badhuset Árbæjarlaug var solen ett minne blott igen(ca 10 minuter senare) men det regnade inte i alla fall. Vi badade i detta mycket trevliga badhus i ca två timmar (tyvärr var det fotoförbud )

Ni får försöka bilda er en uppfattning utifrån översiktsbilden

Eller detta något bleka svartvita foto över anläggningen Efter badet var det dags för incheckning på Hotell Klettur som ligger på mjölnisholt 12-14 Vi har bott här tidigare för ett par år sedan, men nu har hotellet expanderat till minst dubbel storlek, vet ej om jag blev så värst imponerad av ut/ombyggnaden då det känns som om det viktigaste i mina ögon har stått still i utveckling... Det vill säga frukosten, låt säga det är tre år sedan vi var här senast, visst frukostmatsalen är dubbelt så stor men för övrigt samma tråkiga rostbröd samma utbud av frukt pålägg yoghurt automatkaffe (Hatar automatkaffe av Instant Coffee typ) enda nyheten var någon slags gröt, nä för mig blir det inte Klettur i fortsättningen, gillar Fosshotell Baron som har en mer Continental frukost buffé. Nu återstår bara packning av väskor för att sedan lämna rummet och åka till Hafnafordur för att där slå ihjäl några timmar i badhuset, ska bli spännande då vi ej varit där tidigare. Ojojojoj nu höll jag på att glömma resans oomkullrunkeliga höjdpunkt

Hereford Steik Hus Vi har på samtliga våra sexton resor till detta land varit på Hereford Steik hus och aldrig blivit besvikna, de första gångerna vi åt där tyckte vi nog priserna var lite i saftigaste laget, men nu ligger de på helt acceptabla nivåer med tanke på vad utbudet på andra restauranger i Reykjavik har att erbjuda

Jag åt som vanligt en T-benstek på 400g med strips till det beställde jag en caesarsallad också

Caesarsallad

Ulrikas mat 200g lammfilé med strips

Vi delade en Chokladkaka

Med Coca cola kaffe till ( det är Coca Colas Kaffemärke) Och för er som undrar eller inte gör det min "Mansförkylning" håller i sig idag med kan bli jobbigt på planet hem

Mikael Karlsson med Fru Ulrika Johansson

Läs tidigare gästbloggar här.