måndag 20 augusti 2018

Gästblogg: Island dag 4 - nya äventyr i Akureyri

Lördag 18/8-2018

God morgon kära följare av denna reseblogg hur många ni nu än är där ute i cyberrymden.

Det är inte lätt att veta om det är en eller flera hundra som orkar läsa om våra förehavanden.

För er som inte orkat eller missat så började vår resa den 15/8-2018 (tjuvstartade redan den 12/8 med en sammanfattning av hur resan är upplagd med hotell mm)

Vilka är vi då?

Mitt namn är Mikael A Karlsson Hreifur och så är det min fru Ulrika Hreifur, vi kan kalla henne så för hon heter så.

Jag är 44 år bor med ovan nämnda fru i Örebro, jobbar till vardags på Fortum Waste Solution i Kvarntorp Kumla. På lediga stunder och helg tar vi hand om min Far (snart 82 år) som drabbats av Vaskulär Demens, ingen rolig sjukdom. Jag har en lillasyster som för bara några månader sedan fått diagnosen Tarm/magCancer hon är 41 år ung. Jag har även en mor som är omgift och tyvärr har hennes man drabbats av diverse hjärtproblem och själv bär hon på sjukdomen Fibromyalgi.

Min Fru Ulrika M Hreifur jobbar Med diverse transportadministration/kontorsarbete på Schenker. Är dessutom sedan i våras utbildad Diplomerad Massör. Även hon har också en rätt slimmad familjesituation med en Farmor (dement). Pappa en bror och tre äldre systrar med diverse barn och barnbarn, ni kanske undra varför jag skriver diverse! Vi har väldigt lite kontakt med dessa människor.

Men nu åter till vår härliga Islandsresa

Ni minns kanske mitt PS om att min Man Cold gett med sig…. Det råder delade meningar om detta då jag fått nyheten denna morgon att jag låtit som minst 3 sågverk som sågar i otakt och därmed väckt min kära fru ur hennes skönhetssömn……Inte bra, inte bra alls men tycker dock att hon tar det ganska bra trots allt och vacker är hon trots detta tilltag.

Nu betyder ju inte snarkningar dess bättre att man är dödligt förkyld utan kan ju ha helt andra orsaker vilket gör att jag känner mig frisk igen.

Dock spökar mitt knä nått otroligt sedan gårdagens simövningar.

Nu sitter vi i frukostmatsalen på Hotel KEA och inmundigar en härlig frukost

En del av i huvudsak min del av frukosten, fick tyvärr ingen bild på Ulrikas Våfflor med Skyr på, riktigt smaskens om jag får tro henne.

Nu är det tid att runda av frukosten halta upp på rummet, göra morgonhygien och koppla upp oss mot Sveriges Radio för att lyssna på Melodikrysset med Anders Eldeman.

Tänk vad utvecklat vårt samhälle blivit under en 15 års period, minns när vi satt här på island och skulle spela melodikrysset (långt innan smartphone). Jag hade då en hypermodern Ericsson-telefon (tyvärr på lagning) men jag fick låna en annan Ericsson-telefon på Telenorbutiken. Den luren gick att koppla upp sig med mot nätet. Dålig täckning var det, så vi hörde kanske var tredje ord av vad Eldeman frågade efter, men som trogna lyssnare lyckades vi lösa X:et. Vi tror vi låg på FossHotel Vatnajökull, den gången kostade det oss c:a 800kr.

Idag har vi fritt Wifi på hotellet och surf som ingår i våra abonnemang på våra telefoner även utanför Sveriges gränser, vissa saker blir bättre med tiden i alla fall.

En väderbild bara innan X:et

Taget från frukostmatsalen på KEA

Nu har vi haft vår sejour på Akureyris stora badhus som ligger ett stenkast rakt uppåt från vårt hotell räknat….. Å jag menar rakt uppåt eller ja i varje fall väldigt brant uppåt, efter att kånkat oss upp för denna mördarbacke av backar

Ett försök att visa backen från ca hälften av den samma

Väl uppe vid badet kändes det skönt att få duscha och ta på sig badbyxor efter denna strapats

Badet har genomgått stor ombyggnad med nya bassänger och nya vattenrutschbanor, kan inte säga att allt blivit till det bättre men helt ok.

Nått som slår oss när vi kommer in i ett Isländskt badhus numera är att de använder mer klor nu än förut, kan ju bero på det ständigt ökande besöksantalet av turister.

Efter badet åkte vi för att fotografera gårdagens matställe Bryggjan från utsidan glömdes igår. (Vi tyckte inte riktigt att vi kände igen oss från när vi var här för två år sedan... Och efter att ha kollat bilder från den resan så visade det sig att de målat om. Förra gången var huset gult.)

Ulrika ville åka på flaggjakt, hennes önskan nu är en Isländsk fasadflagga att kunna hänga upp hemma, så vi åkte till BYKO och kollade de hade fasadflaggor som kostade en ansenlig summa Isländska pengar, så vi väntar lite med det inköpet.

När vi ändå var ute bokade vi bord på restaurang Greifinn till klockan 19:00.

Nä nu börjar klockan gå och skumpan vi just nu inmundigar för att fira vår dag 901 som gifta ta slut.

Vi anlände något tidigt till Restaurangen ca 18:45 men bordet var redo så det var snabba ryck jag valde Lamb Lambfilé med Bea

Ulrika tog fiskgratäng, Plokkfiskur

Det blev en Flaska Las Moras Chardonnay att drick till detta.

Kvällen avslutades med en promenad längs fjorden i Akureyri

Blev en bild tagen på ett konstverk som flyttats till ett betydligt bättre ställe nu nere vid vattnet än förut invuxen bland lite buskar i kanten på en parkering.

Nu önskar jag Mikael och min Fru Ulrika en god natt och förhoppningsvis på återhörande nästkommande dag.